Logo art-in.de


Ed Atkins

MoMA PS1

January 20, - 2013–April 01,
Eingabedatum: 18.01.2013

Ed Atkins

bilder


Known for his high-definition videos that defy standard narrative conventions, Ed Atkins (British, b. 1982) works with filmic and text-based forms in technological transition. The artist considers HD technology deathlike because of its virtualized form, and he deploys this bodiless movie format to highlight the conflicted intimacies that contemporary mechanisms of cultural production represent and allow us to achieve. Unlike traditional films that give priority to the image over the soundtrack, Atkins gives equal weight to what is seen and heard, playing visual conventions against those of sound composition and editing. Jump cuts and transitions mark his work, drawing our attention to the artifice of contemporary “film” during its accelerating transition to new digital formats capable of remarkable kinds of simulation.

In addition to his video work, Atkins also writes prolifically, and is similarly interested in the evolutions occurring in the distribution of books and print media. He often makes his writing available in cheaply printed chapbooks within the space of his exhibitions (even while such texts are available online). In his essay, Notes on HD, Atkins writes, “The HD image, detailing a death of cinematic delusion, exposes the ‘reality’ of each and every subject of the camera’s gaze as deathly, as crucially deathly, brimming with death—a deathliness for the sake of representation, wherein the surrogacy of representation approaches a pinnacle of such accuracy that it no longer represents but simply is the subject.”

This exhibition—his first solo show in the United States—features a two-channel video and surround-sound installation Us Dead Talk Love (2011), which focuses on a dialogue between two cadavers that reflects upon immanence, representation and narcissism. Atkins describes the work as “a tragedy of love, intimacy, incoherence and eyelashes.” Also included is a new single-channel work Warm, warm, warm Spring Mouths (2012), which premiers at MoMA PS1.

Organized by Peter Eleey, Curator, MoMA PS1, with Matthew Evans, Curatorial Assistant.

The exhibition is made possible by the MoMA PS1 Annual Exhibition Fund.

Us Dead Talk Love was commissioned by Chisenhale Gallery, London.

PS1







Kataloge/Medien zum Thema: Ed Atkins



  • The Imaginary Museum

  • BiennaleOnline Artist List

  • Flatness: Kino nach dem Internet

  • 12. Lyon Biennale

  • Aus der Datenbank - 200 Künstler mit Biennale Hintergrund

  • Wir haben die Künstlerlisten von über 40 Biennalen untersucht.

  • Künstler, die im Jahr 2013 häufig in Erscheinung getreten sind

  • Künstler des Jahres 2013

  • ED ATKINS «UN-LIKE»

  • Ed Atkins & Bruce Nauman

  • Christina Végh wird neue Direktorin in der kestnergesellschaft

  • Künstler liste Ende Oktober 2014

  • CREATING REALITIES

  • Datenblätter und Kunstkompass

  • Künstlerliste 2015 inklusive Messebeteiligungen

  • Biennalen Künstler Verknüpfungen

  • Künstlerliste 2018

  • Ed Atkins. Corpsing

  • Städelschule Rundgang

  • Künstlerliste 2017

  • Künstlerliste mit Biennalebeteiligungen

  • Blind Faith: Zeitgenössische Kunst zwischen Intuition und Reflexion

  • Über 500 Künstler*innen und die Anzahl der Biennaleteilnahmen

  • Julia Stoschek erhält den ART COLOGNE-Preis 2018

  • BODYSCAN Anatomie in Kunst + Wissenschaft

  • Ed Atkins

  • Künstlerliste Venedig Biennale 2019 - Künstler*

  • AUF HERZ UND NIEREN

  • Der montierte Mensch

  • Unsere top Biennaleteilnehmer* der Künstler*liste 2019

  • Die aktuelle Künstler*liste mit Biennalefaktor (2020)

  • II. Künstler* sind in der Künstler*datenbank vertreten und haben oder haben nicht an Biennalen teilgenommen

  • Künstler* mit mehr als 5 Einträgen in unserer Künstlerdatenbank

  • Künstler* mit mehr als 6 Einträgen in unserer Künstler*datenbank. Alphabetische Reihenfolge

  • WORLDBUILDING Videospiele und Kunst im digitalen Zeitalter

  • Human AI Art Award 2024 geht an Lauren Lee McCarthy

  • top


    Silke Müller übernimmt Stabsstelle Kommunikation der documentaNeue Dopelspitze: Alexandra Lechner und Celina LunsfordDGPh Research Award + DGPh-Preis für innovative PublizistikWissenschaftlicher Beirat der documentaHans-Molfenter-Preis 2025 geht an Heba Y. Amin und Horizontaler Gentransfer Naomi Beckwith zur Künstlerischen Leitung der documenta 16 ernanntKurator Ronald Kolb übernimmt künstlerische Leitung des M.1Shilpa Gupta erhält Possehl-PreisNadim Samman kuratiert neues Festival Vienna Digital CulturesKoyo Kouoh: Künstlerische Leitung der Venedig Biennale 2026MO_Kunstpreis geht erstmals an Katja Stuke und Oliver SieberHuman AI Art Award 2024 geht an Lauren Lee McCarthyPreis der Günther-Peill-Stiftung geht an Maya SchweizerNevin Aladağ erhält KURT SCHWITTERS PREIS Kunstverein Global Forest erhält ADKV-ART COLOGNE Preis für KunstvereineViktor Neumann wird neuer Direktor des Bonner KunstvereinsJohannes Honeck wechselt an die Museen der Stadt AschaffenburgThomas Feuerstein erhält Dagmar Chobot SkulpturenpreisNicole Wermers erhält Preis der Helmut-Kraft-StiftungAnish Kapoor ist Wilhelm-Lehmbruck-Preisträger 2025Gabriele Stötzer erhält den Pauli-Preis 2024Steffen Missmahl erhält Joseph und Anna Fassbender-Preis 2024Zarina Bhimji erhält Roswitha Haftmann-PreisVergabe des Praemium ImperialeSkulptur Projekte mit neuer künstlerischer LeitungJan T. Wilms, Direktor des Kunsthauses Kaufbeuren, in den Augsburger GlaspalastChristian und Karen Boros – ART COLOGNE-Preisträger 2024Plakate von Anne Imhof in Bregenz zerstörtProf. Christian Spies neuer Präsident der der Peter Paul Rubens-StiftungGesche Joost wird neue Präsidentin des Goethe-Instituts


    Anzeige
    Responsive image

    Anzeige Galerie Berlin

    Responsive image
    Stiftung Kunstforum Berliner Volksbank




    Anzeige Galerie Berlin

    Responsive image
    Galerie Parterre




    Anzeige Galerie Berlin

    Responsive image
    Max Liebermann Haus




    Anzeige Galerie Berlin

    Responsive image
    ifa-Galerie Berlin




    Anzeige Galerie Berlin

    Responsive image
    Haus am Lützowplatz